keskiviikko 30. lokakuuta 2013

Kuntomaailma liikuttaa



Kuntomaailman blogissa käynnistyy uusi sarja, jossa esitellään erilaisia Kuntomaailman liikkujia. Tule mukaan tutustumaan mukavaan joukkoomme! 


Kuka olet, ja mitä teet?

Olen Kati Gröhn, ja eläkkeellä, mutta olen 16 vuotta ollut mieheni omaishoitajana kotona. Minulla on 24h/vuorokaudessa kestävä hoitotyö.



Kauanko olet ollut Kuntomaailman toiminnassa mukana?

Olen vasta aloittanut asiakkaana. Saan hoitajan kotiin miehelleni kahdeksi ja puoleksi tunniksi viikossa, ja sillä välin käyn Torikeskuksessa seniorimuokkauksessa. Se on minulle lepoaikaa ja omaa aikaa.

Olen ollut Kuntomaailmassa asiakkaana myös ennen mieheni sairastumista, mutta sekä hoitamisen että silloisen polvileikkaukseni vuoksi jouduin aikanaan keskeyttämään täällä käymisen, ja nyt 16 vuoden tauon jälkeen olen täällä taas.

Kati kertoo, että Kuntomaailmassa liikkuu mukavaa porukkaa.



Kuinka päädyit Kuntomaailmaan?

Tämä oli toki tuttu paikka (vaikka nyt tilat ovat tietysti aivan uudet), mutta erityiseksi paikaksi tämän teki paikan helppous - tänne on helppo tulla ja tästä on helppo jatkaa hoitamaan muita asioita. Ja tarvitsin paitsi omaa aikaa, jolloin voisin saada henkisesti levähtää kotiaskareista ja hoitotyöstä, myös liikunnallisen harrastuksen, sillä hoitaminen vaatii kunnossa pysymistä, ja olisi mukava myös jaksaa lastenlasten kanssa temmeltää. Oman jaksamisen, sekä henkisen että fyysisen kannalta täällä aloittaminen tänä syksynä oli tärkeää.



Minkälaisia palveluja käytät Kuntomaailman tarjonnasta?

Koska vapaa-aikani on rajattua, sovimme, että kävisin torstaiaamun seniorimuokkauksessa. Siihen riittää tällä hetkellä vapaa-aika. Muilla tunneilla ja kuntosalilla en tällä hetkellä pääse käymään. Kuntomaailman lisäksi käyn myös kerran viikossa vesijumpassa.



Millainen päivä sinulla on tänään? Kuinka Kuntomaailma siihen mahtuu?

Tästä torstaiaamun seniorimuokkaustunnilta jatkan matkaa kaupan kautta kotiin. Lämmitän saunan, ihan itselleni, ja ihan vain olen hetken. Hoitaja on poissaollessani keittänyt kahvit, joten kahvit juon, ja käytän pienen koiramme pihalla. Ja sitten hoidan miestäni, niin kuin työhöni kuuluu. Ja päiväunet otan, varsinkin jos käyn saunassa. Jumppa, kauppa, kuppi kahvia, sauna, ja pienet unet. Ja sitten jatkamaan arkea.



Kuinka Kuntomaailma auttaa sinua ?

Olen käynyt tunnilla vasta muutaman viikon, mutta huomaan jo, että minulla ei ole enää niin raskaat jalat kuin ennen. Pääsen taas kyykkyyn, viemään sormet maahan. Toiveenani olisi, että kun lapsenlapset sanovat että "juokse, mummi", niin pysyisin heidän perässään. Kun sitkeästi käy, kyllä siitä on hyötyä. Suontakaan ei enää vedä jalasta. Ja tämä on sitä omaa hengähdystaukoa arjesta. Minun omaa aikaani, jota tällä hetkellä elämässä on kovin vähän. Toisinaan sitä on enemmän, mutta nyt sitä taas on mahdollisuus taas pitää vähemmän, joten se pitää osata käyttää viisaasti.  



Kiitos Katille haastattelusta! 


Seniori Muokkauksesta ja Kuntomaailman muista lihaskuntotunneista voit lukea lisää täältä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti