perjantai 7. helmikuuta 2014

Kuntomaailma liikuttaa osa 2


Kuntomaailma liikuttaa – juttusarja saa kakkososan. Sarjassa esitellään erilaisia Kuntomaailman liikkujia. Tule mukaan tutustumaan mukavaan joukkoomme!  


Kuka olet?

Olen Seija Teno, 65-vuotias, joka harrastaa liikuntaa, nauttii lapsenlapsistaan ja terveenä olemisesta.

Miten päädyit Kuntomaailmaan ja kauanko olet ollut täällä?

Työelämässä ollessani työnantaja antoi mahdollisuuden käydä Kuntomaailmassa kuntosalilla kädenojennuksena kunnon ylläpidolle. Se oli vuonna 2002, ja siitä asti olen täällä käynyt.
Tein vuorotyötä, joten ensimmäisen pari vuotta kävin salilla aina aamuisin, ja pois lähtiessäni kuuntelin ryhmäliikuntatunteja, ja ajattelin, että ohjatuille tunneille olisi ihana mennä - mutta en uskaltanut. Ajattelin, etten pärjää. Mutta sitten rohkaistuin viimein, ja jäin koukkuun!

Millaisia Kuntomaailman palveluja käytät?

Nykyään käyn oikeastaan pelkästään ohjatuilla tunneilla - paitsi nyt olen ottanut lisäksi personal trainerin muutamaksi tunniksi.

Millaisilla tunneilla käyt?

Kaikenlaisilla, erityisesti aamupäivisin. Olen aamuvirkku, joten aamupäivän tunnit sopivat minulle parhaiten. Niistä saa hyvän aloituksen päivälle, ja pidän niiden tuomasta rytmistä päivään. Iltasella en ehkä jaksaisi enää lähteä. Suosikkituntejani ovat ihan erityisesti BODYCAOMBAT® ja BODYBALANCE™. 


Millainen päivä sinulla on tänään, kuinka Kuntomaailma istuu sinun arkeesi?

Aamupäivästä olen ensin käynyt kahdessa jumpassa, ja tänään ohjelmassa on myös pihan laittamista. Ajattelin syödä hyvin, ja käydä sitten vatsan viereen päivätorkuille. Iltasella käymme vielä miehen kanssa lenkillä, ja suunnittelemme tulevaa patikointimatkaa Lappiin.

Millä tavalla Kuntomaailma sinua auttaa - mitä sinä saat täällä treenaamisesta?

Ensiksikin käyn, koska tarvitsen rytmin päivälle. Tämä on erinomainen päivänavaaja. Minä saan täältä energiaa, virkeyttä ja hyvää tuulta. Jos aamu alkaakin mytryssä, se ei täältä lähtiessä enää mytryssä ole.
Ja täällä on kaikki niin hyvin, kun on niin siistiä, uudet tilat ja kerrassaan ammattitaitoinen henkilökunta.

Kiitos, Seija, haastattelusta, ja ihania kevättalven treenejä!

Ja kiitos Annelle haastattelun tekemisestä! 




perjantai 31. tammikuuta 2014

Kehonhuoltoa jokaiselle



Arjen kiireen keskellä rentoutuminen, rauhoittuminen ja pysähtyminen ovat paikallaan. Ota itsellesi viikoittain pieni hetki aikaa rentoutua, huoltaa kehoa ja ladata akkuja.

Kuntomaailma tarjoaa erilaisia kehonhuollollisia tunteja, joista jokainen löytää varmasti omansa. Jos pohdit,  mikä harjoituksista sopii sinulle parhaiten, lukaise alta Kuntomaailman kehonhuoltotuntien erot.

 




Kuntomaailma tarjoaa keväällä 2014 seuraavat kehonhuollon tunnit:


-          BODYBALANCE ™

-          Jooga

-          Pilates

-          Syvävenyttely

-          Venyttely

-          Yin jooga



Yin jooga: hidas ja hiljainen harjoitus, jonka harjoitteilla avataan sidekudoksia


Yin jooga on rauhallisin Kuntomaailman kehonhuollon tunneista. 
Harjoitus koostuu istuen tai makuulla tehtävistä liikkeistä, joissa ei juurikaan käytetä lihasvoimaa. Yin joogassa pyritään avaamaan sidekudoksia, joita on joka puolella kehoa, mutta varsinkin nivelten ympärillä. Sidekudokset kaipaavat pitkäkestoisia, lempeitä venytyksiä, ja siksi Yin joogan asanoissa (asennoissa) viivytään pitkään (noin 2-5 minuuttia), eikä venytyksiä viedä maksimivenytykseen saakka. Näin kudokset, jänteet, sekä lihasten kiinnikkeet ehtivät reagoida venytykseen.

Pitkäkestoiset venytykset parantavat nivelten ja sidekudosalueitten aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiavirtaa. Harjoitus rentouttaa sekä kehoa että mieltä.
Yin jooga sopii kaikille. Harjoitus on loistava tapa ehkäistä ja korjata esimerkiksi ikääntymisen mukana tuomia muutoksia. Yin jooga sopii mainiosti myös fyysisempien harjoitusten vastapainoksi ja paljon liikkuvalle kehonhuolloksi.

Tarvitset tunnille joustavat, mukavat vaateet ja jotain lämmintä päälle loppurentoutusta varten (pusero, viltti, villasukat tms.). Halutessasi voit käyttää tunnilla omaa joogamattoa. Harjoitus tehdään ilman kenkiä.


Mitä eroa on Yin joogalla ja Kuntomaailman jooga-tunnilla? 
Yin jooga on rauhallisempi joogamuoto, jossa kaikki harjoitukset tehdään lattiatasossa mahdollisimman vähän lihasvoimaa käyttäen. Yin joogan asanoissa (asennoissa) pysytään pitkään (noin 2-5 minuuttia). Joogatunnilla tulee puolestaan myös seisten tehtäviä asanoita, sekä vinyasaa eli dynaamisia liikesarjoja, jolloin myös tasapaino ja kehon voima kehittyvät.


Mitä eroa on Yin joogalla ja syvävenyttelyllä? 
Syvävenyttelyssä venytykset ovat kestoltaan lyhyempiä kuin Yin joogassa, ja harjoituksen aikana ehditään käydä useampi lihasryhmä läpi. Harjoitteilla lisätään lihasten liikkuvuutta, eikä niinkään vaikuteta syvälle sidekudoksiin. Harjoitus sisältää myös dynaamisen alkulämmittelyin toisin kuin Yin jooga.


Syvävenyttely: monipuolisia, pitkiä venytyksiä koko kehon lihaksille


Syvävenyttelyssä venytellään monipuolisesti kehon päälihasryhmät. Venytykset ovat 1-2 minuutin mittaisia ja lisäävät tehokkaasti kehon liikkuvuutta.  

Harjoitus alkaa kevyellä, kehoa herättävällä alkulämmittelyllä, mutta ei sisällä askeltamista musiikin tahtiin. Venytykset toteutetaan monipuolisesti eri asennoissa – seisten, istuen ja makuulla. Harjoitus päättyy lyhyeen rentoutustuokioon. 

Syvävenyttely sopii kaikille, ja ohjaaja antaa venytyksiin erilaisia vaihtoehtoja. 


Syvävenyttelyn jälkeen ei kannata samana päivänä tehdä rankkaa fyysistä harjoitusta, jotta saat venyttelystä hyödyn.
Laita tunnille mukavat, rennot vaatteet. Et tarvitse kenkiä, mutta voit pitää sukat jalassa. Pitkähihainen paita kannattaa ottaa mukaan, jotta loppurentoutuksessa ei tule kylmä. 


Mitä eroa on syvävenyttelyllä ja Yin joogalla? 
Syvävenyttelyssä venytykset ovat kestoltaan lyhyempiä kuin Yin joogassa, ja harjoituksen aikana ehditään käydä useampi lihasryhmä läpi. Harjoitteilla lisätään lihasten liikkuvuutta, eikä niinkään vaikuteta syvälle sidekudoksiin. Harjoitus sisältää myös dynaamisen alkulämmittelyin toisin kuin Yin jooga.


Mitä eroa on syvävenyttelyllä ja venyttelyllä? 
Syvävenyttelyharjoituksen venytykset ovat pidempikestoisia. Siksi syvävenyttely kannattaa tehdä omana harjoituksenaan. Kuntomaailman Venyttely-tuokion voit puolestaan yhdistää johonkin toiseen harjoitukseen, esim. kuntosalitreenin päätteeksi.





Venyttely: huolla kehoa treenin päätteeksi keskimittaisilla venytyksillä


Kuntomaailman Venyttely-tuokiossa kehon eri lihasryhmät venytellään monipuolisesti keskimittaisilla 30-60 sekuntia kestävillä perusvenytyksillä. Keskimittaiset venytykset sopivat mm. kuntosaliharjoituksen tai ryhmäliikuntatunnin päätteeksi.
Harjoitus sisältää lyhyen, kehoa avaavan alkulämmittelyn. 

Venyttely parantaa palautumista, ennaltaehkäisee rasitusvammoja ja vaikuttaa mm. lihastasapainoon, sekä selän hyvinvointiin. Asennot venyttelytunneilla ovat helppoja, ja ohjaaja antaa niihin vaihtoehtoja, joten venyttely soveltuu kaikille.

Tarvitset mukaasi joustavat sisäliikuntavaatteet, juomapullon ja pienen pyyhkeen.


Mitä eroa on venyttelyllä ja syvävenyttelyllä? 
Syvävenyttelyssä venytykset ovat pidempikestoisia, ja syvävenyttely kannattaa tehdä omana harjoituksenaan. Venyttelytuokion voit puolestaan tehdä esim. kuntosalitreenin tai ryhmäliikuntatunnin päätteeksi.





Jooga: liikkuvuutta, tasapainoa ja rentoutumista


Kuntomaailman joogatunnilla tehtävät harjoitteet perustuvat lempeään Hathajoogaan. Tunti koostuu vinyasasta eli dynaamisesta liikesarjasta, asanoista eli jooga-asennoista sekä loppurentoutuksesta. Sekä vinyasa että asanat tehdään hengityksen ohjaamina omaa kehoa kuunnellen ja kunnioittaen. Asanat tehdään eri asennoissa: seisten, istuen sekä makuulla. Joogan harjoitteet lisäävät kehon liikkuvuutta ja voimaa, parantavat tasapainoa ja ryhtiä, lievittävät stressiä, rauhoittavat mieltä ja parantavat keskittymiskykyä.



Mitä eroa on Joogalla ja Yin joogalla? 
Yin jooga on rauhallisempi joogamuoto, jossa kaikki harjoitukset tehdään lattiatasossa mahdollisimman vähän lihasvoimaa käyttäen. Yin joogan asanoissa (asennoissa) pysytään pitkään (noin 2-5 minuuttia). Joogatunnilla tulee puolestaan myös seisten tehtäviä asanoita, sekä vinyasaa eli dynaamisia liikesarjoja, jolloin myös tasapaino ja kehon voima kehittyvät.




Pilates: kehonhallintaa ja syvien lihasten vahvistamista


Pilates on rauhallinen, mutta tehokas kehonhallintatunti, joka vahvistaa erityisesti vartalon syviä lihaksia. Tunnilla tehdään rauhallisia, mutta tehokkaita harjoitteita oman hengityksen tahtiin. Pilates parantaa ryhtiä, kehonhallintaa ja kehotietoisuutta. Pilateksen avulla kehität kehon voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta.

Pilates soveltuu kaikille - voit tulla tunnille esimerkiksi kuntouttamaan selkääsi tai vaikkapa hakemaan potkua ammattiurheiluun. Ohjaaja huomioi sinut tunnilla yksilöllisesti ja antaa haasteita oman etenemisesi mukaan. 

Pukeudu tunnille lämpimiin, joustaviin vaatteisiin. Harjoitus tehdään paljain jaloin tai sukat jalassa. Voit halutessasi ottaa mukaan myös juomapullon, sekä pienen pyyhkeen, jotta kasvoja  on mukavampi lepuuttaa jumppapatjaa vasten. 


Mitä eroa on Pilateksella ja joogalla / venyttelyllä? 
Pilates-tunneilla keskitytään enemmän kehon syvien lihasten vahvistamiseen, kun taas joogassa ja venyttelyssä keskitytään enemmän liikkuvuusharjoitteisiin. 


Mitä eroa on Pilateksella ja Corella / CXWORX™-harjoituksella? 
Pilates-harjoitteet ovat rauhallisempia ja ne toteutetaan oman hengityksen tahtiin. Päähuomio on keskivartalon syvissä lihaksissa, eikä pinnallisten selkä- ja vatsalihasten harjoituksissa.



BODYBALANCE™ : yhdistelmä pilatesta, joogaa ja tai chia


Jos haluat yhdistää voimaharjoitteita kehonhuollollisiin harjoitteisiin on BODYBALANCE™ sinun juttusi. Harjoite on Kuntomaailman kehonhuollon tunneista voimakkain, ja saat tunnilla myös hien pintaan. 

BODYBALANCE™ on joogaan, pilatekseen ja tai chiin pohjautuva ryhmäliikuntatunti, jossa harjoitteet tehdään rauhallisen musiikin tahtiin. 

BODYBALANCE vahvistaa vatsa- ja selkälihaksia, parantaa tasapainoa ja liikkuvuutta, vähentää lihaskireyksiä ja stressiä, parantaa ryhtiä, sekä jalkojen ja ylävartalon lihaskuntoa, parantaa keskittymiskykyä ja kykyä olla läsnä tässä hetkessä.

Kuten kaikissa Les Mills –konseptiin kuuluvissa ohjelmissa, myös BODYBALANCE-tunneilla liikkeet ja musiikki vaihtuvat kolmen kuukauden välein. 

Tarvitset tunnille mukavat vaatteet ja halutessasi pitkähihaisen paidan, jotta loppurentoutuksessa ei tule kylmä. Tunnilla ollaan paljain jaloin.




Lue tarkemmat tuntikuvaukset Kuntomaailman www-sivuilta: http://www.kuntomaailma.fi/ryhmaliikunta/kehonhallinta/


Huom! Et tarvitse millekään Kuntomaailman kehonhuollon tunnille erillistä peruskurssia. Ensikertalaiset ovat aina tervetulleita mukaan! Joten tervetuloa kokeilemaan!


Terveisin, Kuntomaailman väki






sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Avoimet ovet

WOOPWOOP! Lauantaina 18.1. Naisten Kuntomaailmassa Torikeskuksessa hurja SUPERDAY! Eli kaikille naisille avoin ja ilmainen ryhmäliikuntakauden avajaistapahtuma, jossa huikeat 12 eri ryhmäliikuntatuntia päivän aikana! Tule tutustumaan kevään tuntitarjontaan! :)


Lauantaina nähdään! :)

keskiviikko 30. lokakuuta 2013

Kuntomaailma liikuttaa



Kuntomaailman blogissa käynnistyy uusi sarja, jossa esitellään erilaisia Kuntomaailman liikkujia. Tule mukaan tutustumaan mukavaan joukkoomme! 


Kuka olet, ja mitä teet?

Olen Kati Gröhn, ja eläkkeellä, mutta olen 16 vuotta ollut mieheni omaishoitajana kotona. Minulla on 24h/vuorokaudessa kestävä hoitotyö.



Kauanko olet ollut Kuntomaailman toiminnassa mukana?

Olen vasta aloittanut asiakkaana. Saan hoitajan kotiin miehelleni kahdeksi ja puoleksi tunniksi viikossa, ja sillä välin käyn Torikeskuksessa seniorimuokkauksessa. Se on minulle lepoaikaa ja omaa aikaa.

Olen ollut Kuntomaailmassa asiakkaana myös ennen mieheni sairastumista, mutta sekä hoitamisen että silloisen polvileikkaukseni vuoksi jouduin aikanaan keskeyttämään täällä käymisen, ja nyt 16 vuoden tauon jälkeen olen täällä taas.

Kati kertoo, että Kuntomaailmassa liikkuu mukavaa porukkaa.



Kuinka päädyit Kuntomaailmaan?

Tämä oli toki tuttu paikka (vaikka nyt tilat ovat tietysti aivan uudet), mutta erityiseksi paikaksi tämän teki paikan helppous - tänne on helppo tulla ja tästä on helppo jatkaa hoitamaan muita asioita. Ja tarvitsin paitsi omaa aikaa, jolloin voisin saada henkisesti levähtää kotiaskareista ja hoitotyöstä, myös liikunnallisen harrastuksen, sillä hoitaminen vaatii kunnossa pysymistä, ja olisi mukava myös jaksaa lastenlasten kanssa temmeltää. Oman jaksamisen, sekä henkisen että fyysisen kannalta täällä aloittaminen tänä syksynä oli tärkeää.



Minkälaisia palveluja käytät Kuntomaailman tarjonnasta?

Koska vapaa-aikani on rajattua, sovimme, että kävisin torstaiaamun seniorimuokkauksessa. Siihen riittää tällä hetkellä vapaa-aika. Muilla tunneilla ja kuntosalilla en tällä hetkellä pääse käymään. Kuntomaailman lisäksi käyn myös kerran viikossa vesijumpassa.



Millainen päivä sinulla on tänään? Kuinka Kuntomaailma siihen mahtuu?

Tästä torstaiaamun seniorimuokkaustunnilta jatkan matkaa kaupan kautta kotiin. Lämmitän saunan, ihan itselleni, ja ihan vain olen hetken. Hoitaja on poissaollessani keittänyt kahvit, joten kahvit juon, ja käytän pienen koiramme pihalla. Ja sitten hoidan miestäni, niin kuin työhöni kuuluu. Ja päiväunet otan, varsinkin jos käyn saunassa. Jumppa, kauppa, kuppi kahvia, sauna, ja pienet unet. Ja sitten jatkamaan arkea.



Kuinka Kuntomaailma auttaa sinua ?

Olen käynyt tunnilla vasta muutaman viikon, mutta huomaan jo, että minulla ei ole enää niin raskaat jalat kuin ennen. Pääsen taas kyykkyyn, viemään sormet maahan. Toiveenani olisi, että kun lapsenlapset sanovat että "juokse, mummi", niin pysyisin heidän perässään. Kun sitkeästi käy, kyllä siitä on hyötyä. Suontakaan ei enää vedä jalasta. Ja tämä on sitä omaa hengähdystaukoa arjesta. Minun omaa aikaani, jota tällä hetkellä elämässä on kovin vähän. Toisinaan sitä on enemmän, mutta nyt sitä taas on mahdollisuus taas pitää vähemmän, joten se pitää osata käyttää viisaasti.  



Kiitos Katille haastattelusta! 


Seniori Muokkauksesta ja Kuntomaailman muista lihaskuntotunneista voit lukea lisää täältä.




maanantai 2. syyskuuta 2013

Riksun onnistumistarina

Heippa!

Tässä erään Kuntomaailman ja Xtravaganzan asiakkaan huikea onnistumistarina! :)

Kuka olet?

Olen Riksu, 36-vuotias jyväskyläläistynyt lupsakka savolainen. Perheeseeni kuuluu aviomies ja kolme lasta. Työskentelen lapsi –ja varhaisnuorisotyönohjaajana Jyväskylän Vapaaseurakunnassa.

Olet kokenut melkoisen muodonmuutoksen. Mistä kaikki alkoi?

Kymmenen vuotta sitten sairastuin pahaan paniikkihäiriöön, jonka seurauksena minulta jäi liikunta, ja oikeastaan kaikki muukin sosiaalinen elämä todella vähiin. Niiden vähäisten pakollisten asioidenkin hoitaminen oli suuren ponnistelun takana. Pelkäsin lähtemistä ja aloin vältellä paikkoja, joissa paniikkikohtaus iski. Paino alkoi nousta, eikä sairauteen määrätty lääkityskään helpottanut tilannetta yhtään painon kannalta, päinvastoin.  Ja onhan nuista kolmesta raskaudestakin jotain vyötärölle jäänyt. Vuonna 2011 paino alkoi uhkaavasti lähetä 130 kiloa. Silloin hälytyskellot alkoivat todella soida. Itsetunto oli ihan romuna, inhosin itseäni ja sitä miltä näytin. Paniikkihäiriöt olivat puolestaan helpottaneet. Silloin päätin, että paniikkihäiriölääkitykseni saa luvan päättyä. Ennemmin olisin hyvässä kunnossa fyysisesti ja panikoisin, kuin olisin lihava, istuisin kotona häveten itseäni ja ulkonäköäni, vaikka lääkityksen ansiosta olisin voinut lähteä minne vain.

Riksu ennen ja jälkeen. Huikea muutos!
Millaisia tavoitteita sinulla oli?

Halusin olla se ihminen myös ulkoisesti, jonka tunsin sisäisesto olevani, jossain siellä kaikkien kilojen alla. Halusin jaksaa paremmin, päästä vaatekokoon 40/42 ja löytää oikeasti kivoja vaatteita. Halusin tulla himoliikkujaksi, mutta ennen kaikkea oppia taas pitämään itsestäni.

Miten lähdit etenemään kohti tavoitetta?

Liityin Kuntomaailmaan ja Xtravaganzaan kesäkuussa 2011. Aloitin Täysvauhti-ohjelmassa, joka alkoi 10 viikon soppakuurilla. Paino tippui sinä aikana jo huikeat 21 kg. Siitä siirryin sitten Puolivauhdille ja opettelemaan oikeanlaisen syömisen saloja. Olen edelleen mukana LifeTime-ryhmässä.

Millaisia elämäntapamuutoksia olet tehnyt päästäksesi nykytilanteeseen?

Olen oppinut syömään säännöllisesti ja oikein. Ja musta on tullut urheiluhullu. :) Salille minua ei saa muuta kuin juoksumatolle, crossarille ja pyöränselkään, mutta onneksi on BODYPUMP! Oi, se on kyllä niin mun juttu ja vienyt mut ihan mennessään. Pumpissa tuleekin käytyä 3 kertaa viikossa. Niiden lisäksi kerran viikossa zumbaa ja/tai BODYATTACKIA.

Kuvia matkan varrelta.
Millaisia haasteita sinulla on matkan varrella ollut?

Mietin tätä vastausta pitkään. Ei tullut mieleen mitään. Päätin kysäistä asiaa mieheltäni. Hän vastasi sen pidempään miettimättä: ”Itsesi näkeminen oikein.” Täytyy kyllä myöntää, että tässä on perää. En vielä osaa nähdä sitä muutoksen määrää itsessäni, minkä muut ovat nähneet jo kauan ennen minua. :D

Mitkä asiat ovat vaikuttaneet onnistumisen?

Pienentyvä vaatekoko. Tässä matkan varrella vaatekerrat ovat menneet uusiin jo pari kertaa. Ja oman itseni ylittäminen, henkisesti ja fyysisesti. Perhe ja ystävät ovat olleet suurena tukena myös.

Missä mennään nyt?

Painoa on tippunut nyt noin 40 kiloa ja voin paremmin kuin koskaan! Itsetunto, kunto ja elämänlaatu ovat todellakin kohonneet. Enkä kärsi enää paniikkihäiriöstä!! Lääkitystä ei ole tarvinnut aloittaa enää sen jälkeen, kun sen lopetin huhtikuussa 2011. En enää joka hetki ajattele, että mitähän muut ihmiset ajattelee siitä miltä mä näytän. Uskallan olla rohkeesti minä! :) Nyt paino on pitkään junnaillut samoissa lukemissa, mutta kiinteytyminen onneksi jatkuu. Ja ihanaa, kun alkaa jo näkymään, et on mulla niitä lihaksiakin. :)

Miten matkasi jatkuu tästä eteenpäin?

Tavoitteena on vielä tiputtaa kymmenisen kiloa. Sitten olisin taulukkojenkin mukaan normaalipainoinen. Sitten jos siitä vielä paino jonkun verran tippuu ihannepainoon saakka, saa rauhassa tippua, mutta alan olla jo olooni oikein tyytyväinen. Tosin, nälkä kasvaa syödessä.:) Tälle vuodelle oli jo suunnitelmissa puolimaratoni, mutta se siirtyy kyllä ensi vuoteen. En ole malttanut treenata juoksua niin paljon kuin alunpitäin oli tarkoitus. Se on toi Pumppi. Sieltä ei malta olla poissa. Terkkuja Karolle! ;)

Millaisen vinkin haluaisit jakaa niille, jotka taistelevat painonsa kanssa?


Päätöksen teko ja aloittaminen on varmaan se vaikein asia tässäkin jutussa. Itsekuria ja päättäväisyyttä, sitä tarvitaan. Olen ihan varma, että sitä löytyy meiltä jokaiselta. Rohkeasti vain eteenpäin. Jos tuntuu, ettet yksin pysty, silloin suosittelen oikeasti esim. Xtravaganzaan liittymistä, sillä siellä saat ryhmän tuen. Tsemppiä! :)

Tsemppiä syksyyn! T. Riksu
Kiitos Riksulle ihanan, rehellisen ja tsemppaavan tarinan jakamisesta! :)